Abstract
Bakgrund: Hur bemötande upplevs påverkas av många olika faktorer och beskrivs som ett svårdefinierat begrepp. Hälso- och sjukvårdspersonalen skapar sitt bemötande bland annat genom hur de tar emot och hälsar på patienterna. Även hur kroppen är riktad i förhållande till patienterna och anhöriga har en inverkan på upplevelsen av bemötandet. I hälso- och sjukvården sker flera tusentals möten varje dag och mötena blir på många sätt avgörande för patienternas upplevelse av den vidare vårdkontakten. Metod: Litteraturstudien gjordes med fokus på omvårdnad och vetenskapliga artiklar söktes i Cinahl, PubMed och SweMed. Valda artiklar granskades. Resultat: Materialet resulterade i fyra teman; människovärde, omhändertagande, information och konversation, respekt och glädje. Litteraturstudien visade att patienter upplever mycket olika känslor och tankar i mötet med hälso- och sjukvårdspersonal. Många faktorer påverkar hur mötet upplevs. Diskussion: Patienter upplever mötet på olika sätt och liknande faktorer påvisas i flera studier. Dock finns skiljaktigheter i huruvida upplevelsen av den specifika faktorn är positiv eller negativ. Slutsats: Författarna ansåg efter litteraturstudiens genomförande att mer forskning på begreppet bemötande ur ett patientperspektiv hade behövts. Inom hälso- och sjukvården är det av vikt att ha god kännedom om patienters upplevelser av bemötande för att kunna skapa god omvårdnad.
Tilldelningsdatum | 2010-mars-08 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Jane Björkman (Handledare) |
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Omvårdnad (30305)
Nyckelord
- bemötande
- information
- patient
- samtal
- möte