Se mig som jag är
: Patienters upplevelser av bemötande inom vården

  • Anneli Rehnström
  • Hanna Midelf

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Bakgrund: Hur bemötande upplevs påverkas av många olika faktorer och beskrivs som ett svårdefinierat begrepp. Hälso- och sjukvårdspersonalen skapar sitt bemötande bland annat genom hur de tar emot och hälsar på patienterna. Även hur kroppen är riktad i förhållande till patienterna och anhöriga har en inverkan på upplevelsen av bemötandet. I hälso- och sjukvården sker flera tusentals möten varje dag och mötena blir på många sätt avgörande för patienternas upplevelse av den vidare vårdkontakten. Metod: Litteraturstudien gjordes med fokus på omvårdnad och vetenskapliga artiklar söktes i Cinahl, PubMed och SweMed. Valda artiklar granskades. Resultat: Materialet resulterade i fyra teman; människovärde, omhändertagande, information och konversation, respekt och glädje. Litteraturstudien visade att patienter upplever mycket olika känslor och tankar i mötet med hälso- och sjukvårdspersonal. Många faktorer påverkar hur mötet upplevs. Diskussion: Patienter upplever mötet på olika sätt och liknande faktorer påvisas i flera studier. Dock finns skiljaktigheter i huruvida upplevelsen av den specifika faktorn är positiv eller negativ. Slutsats: Författarna ansåg efter litteraturstudiens genomförande att mer forskning på begreppet bemötande ur ett patientperspektiv hade behövts. Inom hälso- och sjukvården är det av vikt att ha god kännedom om patienters upplevelser av bemötande för att kunna skapa god omvårdnad.

    Tilldelningsdatum2010-mars-08
    OriginalspråkSvenska
    HandledareJane Björkman (Handledare)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Omvårdnad (30305)

    Nyckelord

    • bemötande
    • information
    • patient
    • samtal
    • möte

    Citera det här

    '