"Sen är det roligt att läsa böcker på olika sätt"
: En studie om högläsning för förskolans yngre barn

  • Frida Nilsson
  • Hanna Nyström

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Detta examensarbete inriktar sig mot de yngre barnen i förskolan. Studien belyser hur förskollärare tänker när de väljer böcker, hur de använder böcker som pedagogiskt verktyg samt hur lästillfällen kan se ut i förskolan. En kvalitativ studie har utförts där semistrukturerade intervjuer av fyra förskollärare tillämpats. Därigenom har förskollärarnas syn på högläsning i förskolan lyfts fram. Resultatet visar bland annat att alla förskollärarna väljer böcker utifrån vilka budskap de vill förmedla. Däremot visas ett motsägelsefullt resultat angående boksamtalets befintlighet i den pedagogiska verksamheten.

    Tilldelningsdatum2017-feb.-20
    OriginalspråkSvenska
    HandledareElisabet Radeklev (Handledare) & Sara Lenninger (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • förskola
    • högläsning
    • boksamtal
    • små barns språkutveckling
    • förskollärare
    • pedagogiskt verktyg

    Citera det här

    '