Should I stay or should I go?
: den anställdes förväntningar och hur de påverkar arbetet.

  • Sara Blixt
  • Sofie Forss

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med uppsatsen är att kvalitativt undersöka vilka förväntningar medarbetare har utifrån en profession då de påbörjar en anställning, samt att undersöka individernas upplevelser om dessa förväntningar sedan inte visar sig stämma överens med verkligheten. Begreppen förväntningar på arbetsplatsen, det meningsfulla arbetet, det psykologiska kontraktet och relationer definieras med hjälp av tidigare studier gjorda inom ämnet.

    Studien bygger på kvalitativa intervjuer med sex kvinnor på medarbetarnivå inom den offentliga sektorn. Utifrån analyser av intervjuerna lyfts begrepp som tas upp i teoriavsnittet.

    De intervjuades förväntningar visade sig stämma föga överens med den verklighet de idag arbetar i då stress och tidsbrist gör att medarbetarna känner att avkall måste göras på de saker som de beskriver gör deras arbete meningsfullt. Det visade sig att en förväntan om ett meningsfullt arbete existerade hos de anställda i den offentliga sektorn, med vård och utbildningsrelaterade arbeten, då de aktivt sökte sig till den profession de idag innehar. Relationerna till kollegor var av stor vikt för den nuvarande situationen på arbetet och något som framhölls som viktigt.

    Vikten av att känna till de anställdas förväntningar på sitt arbete då anställningen påbörjas, samt hur detta kan kommuniceras mellan arbetstagare och arbetsgivare för att minska det glapp som kan finnas mellan förväntningar och verklighet de anställda arbetar i.

    Tilldelningsdatum2016-maj-04
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMaria Melén Fäldt (Handledare) & Stefan Andersson (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Personal- och arbetslivsprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Arbetslivsstudier (50903)

    Nyckelord

    • förväntningar
    • krav
    • kontroll
    • human serviceyrke
    • meningsfullt arbete
    • relationer

    Citera det här

    '