Skönlitteratur - en väg till elevers läs- och skrivutveckling i årskurs 2

  • Teija Hansson
  • Sofie Zorec

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med studien var att se hur pedagoger uppfattar att de använder sig av skönlitteratur i läs- och skrivutveckling. I den refererade litteraturen kan vi se hur viktigt det är att använda sig av skönlitteratur för att lära eleverna läsa och skriva. Även föräldrarnas roll belystes och hur pedagogerna använde sig av bibliotek för att kunna erbjuda eleverna variation på skönlitteratur. I den kvalitativa intervjun med halvstrukturerade frågor framkom det att pedagogerna använder sig av skönlitteratur men att det inte förekommer i den omfattning som man skulle önska för att eleverna ska utvecklas maximalt. Litteraturen tar upp en mängd olika arbetssätt där man kan använda skönlitteratur för att utveckla elevernas läsning och skrivning. Pedagogerna använder sig mest av skönlitteratur vid högläsning. Vidare diskuteras vad läroplanen och kursplanen säger om skönlitteraturens vara i skolan.

    Tilldelningsdatum2007-dec.-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '