I dagens samhälle används digitala verktyg alltmer, medan analoga läromedel minskar. Detta märks även i förskolans undervisning, vilket vi har noterat under våra tidigare verksamhetsförlagda utbildningsperioder. Samtidigt har Folkhälsomyndigheten (2024) kommit med rekommendationer om att yngre barn bör undvika skärmtid. Detta skapar en konflikt mellan samhällets utveckling och rekommendationerna för barns välmående. Denna studie fokuserar på förskolans användning av digitala verktyg och analoga läromedel i samband med högläsning. Syftet är att öka kunskapen om förskollärarnas användande av tryckta böcker och e-böcker i förskolan, samt belysa deras perspektiv på högläsning. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur används tryckta böcker och e-böcker i förskolan? I vilka syften används tryckta böcker och e-böcker i förskolan? Vilka fördelar respektive nackdelar ser pedagoger med tryckta böcker och e-böcker i förskolan ur ett pedagogiskt perspektiv? Studien grundar sig på det sociokulturella perspektivet med fokus på samspel, social interaktion och artefakter. Studiens empiri har samlats in genom pilotstudier, observationer och en fokusgruppsintervju på en förskola där fem av förskollärarna har deltagit i studien. Studiens resultat visar på att förskollärarna främst använder sig av analoga läromedel under högläsning i relation till verksamhetens innehåll. Samtidigt menar förskollärarna på att där inte är någon större skillnad på att använda sig av digital högläsning kontra analog högläsning. De anser att båda metoderna gynnar barngruppens språkutveckling oavsett. Slutsatsen är att pedagogerna behöver lägga fokus på att reflektera över syftet och användningen av trycka böcker och e-böcker i förskolan.
- Pedagogiskt arbete (50304)
- högsläsning
- tryckta böcker
- digital litteratur
- e-böcker
- förskola
- pedagogens perspektiv
Skönlitteratur i förskolan: Pedagogers perspektiv på högläsning och deras användande av trycka böcker och e-böcker i förskolan
Lindvall, J. (Författare), Joneby, V. (Författare). 2024-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå