”Skolan har stor betydelse för barnens hälsa”
: En kvalitativ intervjustudie om socioekonomiska faktorers betydelse för likvärdig utbildning och jämlikhet i hälsa

  • Linn Wiig Berglund
  • Annie Melander

Examensarbete: Kandidatexamen

Abstract

Socioekonomiska faktorer påverkar elevers förutsättningar till likvärdig utbildning och jämlik hälsa. Tidigare forskning lyfter föräldrars utbildningsnivå som den faktor med störst betydelse för elevers prestation i skolan och möjligheten att senare i livet göra hälsosamma val. Syftet med denna studie var att undersöka grundskollärares upplevelser av att bedriva likvärdig undervisning i förhållande till socioekonomiska faktorer. Studien har genomförts med kvalitativ metod och en induktiv ansats där urvalsgruppen om 12 informanter alla är legitimerade grundskollärare i Blekinge län och Västmanlands län. Analysen som skedde genom kvalitativ innehållsanalys utmynnade i fyra kategorier och sju subkategorier. Resultatet visar att socioekonomiska faktorer påverkar elevers förutsättningar att utveckla likvärdig kunskap, kompetens och utbildning. Elevernas olika socioekonomiska förhållanden har också betydelse för deras fysiska och psykiska hälsa samtidigt som kravet på kompenserande insatser ökar i de elevgrupper där de socioekonomiska förutsättningarna är sämre. Informanterna i studien upplever kompensation som ett svårtolkat begrepp. Likvärdighet definieras ofta som lika fördelning av resurser, men för att främja likvärdigheten i utbildningen och jämlikheten i hälsa mellan elever med olika socioekonomiska förutsättningar och varierande behov av stöd måste fördelningen av resurser i större utsträckning tillåtas vara olika. Betydelsen av de socioekonomiska faktorernas inverkan på likvärdig utbildning och jämlik hälsa behöver också lyftas och bli en mer central del i de kollegiala samtalen och skolornas kvalitets- och utvecklingsarbete.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareAnnika Eliasson (Handledare) & Marie Nilsson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Folkhälsovetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi (30302)

Nyckelord

  • elevers hälsa
  • likvärdig utbildning
  • social hållbarhet
  • stödjande miljö
  • socioekonomiska faktorer
  • föräldrars utbildningsnivå

Citera det här

'