Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka elevers, i årskurs 4, uppfattningar och tankar om skolans omklädningsrum i samband med lektioner i idrott och hälsa, sett till det sociala klimatet och den fysiska miljön. Syftet är även att lyssna till elevers förslag på förändring i att skapa ett, enligt dem, tryggt omklädningsrum. Studien utfördes på två grundskolor i södra Sverige. I en kvalitativ studie av tio semistrukturerade intervjuer och teckningar som ritades av sammanlagt 46 elever, undersöktes syftet med hjälp av frågeställningar.Resultatet analyserades genom fenomenografi där det transkriberade intervjumaterialet delades in i huvudteman. Kategorier som skapades i förhållande till huvudtemat, det sociala klimatet var elevernas upplevelser om tidsbrist, utomstående elever som stör och mobiltelefoner. Kategorier som skapades i förhållande till huvudtemat, den fysiska miljön var elevernas upplevelser om städning och trängsel. Resultatet visade att elever hade likartade uppfattningar om, och upplevelser av omklädningsrummen i skolan, där tänkvärda infallsvinklar om hur miljön borde utformas redovisades. I resultatet uttrycker eleverna att de känner sig relativt trygga i deras omklädningsrum men att det finns åtgärder som borde vidtas. Sett till den fysiska miljön vill elever ha duschdraperier och ett mer avskärmat omklädningsrum för att minimera exponering. Eleverna vill även ha fler toaletter och fler duschar för att minska köbildning och således förhindra trängsel. Eleverna är överlag nöjda med det sociala klimat som genomsyrar omklädningsrummet.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ann-Christin Sollerhed (Handledare), Åsa Bringsén (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- trygghet
- socialt klimat
- fysisk miljö
- omklädningsrum
- mellanstadiet