Denna studie avser att undersöka autonomi i relation till den svenska skolplikten och mer specifikt föräldrars känsla av kontroll och frihet i relation till skolplikten. Autonomi ses ofta som ett begrepp av vikt inom psykologi då forskning pekar på att autonomi är ett grundläggande mänskligt behov och kopplat till motivation, välmående och livskvalitet. En enkät innehållande 36 frågor, där autonomirelaterade frågor varvades med frågor som behandlade skolplikt skapades av undertecknad och distribuerades sedan huvudsakligen genom familjeforum på sociala medieplattformar. Detta resulterade i ett slumpmässigt urval av 71 respondenter - 59 kvinnor och 12 män - från 25 år och uppåt. Den förvärvade datan analyserades genom regressionsanalys för att predicera autonomi utifrån kunskap/medvetenhet gällande skolplikt. Resultatet visade på en svag negativ korrelation mellan känslan av autonomi och kunskap/medvetenhet kring skolplikt.
- Tillämpad psykologi (50102)
- autonomi
- självbestämmande
- skolplikt
- SDT
Skolplikt i relation till autonomi: En undersökning kring föräldrar, barn och skola
Iijima, C. (Författare). 2024-dec.
Examensarbete: Kandidatexamen