Skolpolitikers uppfattningar om en skola för alla ur ett specialpedagogiskt perspektiv

  • Lorena Hedvall

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med studien var att synliggöra skolpolitikers uppfattningar om en

    skola för alla. Två skilda synsätt på elever och elevers svårigheter belyses

    inom den specialpedagogiska forskningen; individuellt/kategoriskt perspektiv

    och socialt/relationellt perspektiv. Dessa synsätt är varandras motsatser

    avseende om det är eleven eller skolans organisation och undervisning som

    ses som problembärare. De båda synsätten får konsekvenser för den

    specialpedagogiska organiseringen. Det traditionella sättet att möta elevens

    svårigheter i skolan har varit specialundervisning, där särskild träning,

    speciella åtgärder och kategorisering/särskiljning av elever varit

    framträdande. Målet idag är i stället att skapa en skola för alla - en

    inkluderande skola.

    Studien var kvalitativ och bestod av sex intervjuer med skolpolitiker.

    Resultaten i studien visar att skolpolitikernas uppfattningar avseende

    förhållningssätt och bemötande överensstämmer med hur en inkluderande

    skola framställs i styrdokumenten. Däremot framgår av resultatet att

    skolpolitikernas uppfattningar om elever och elevers svårigheter samt

    organiseringen av den specialpedagogiska undervisningen, i motsats till vad

    som eftersträvas enligt styrdokumenten, till stor del grundar sig i elevens

    individuella problematik eller svårigheter.

    Enligt vad som framgår i studiens resultat tycks skolpolitikerna vara i behov

    av ökad kunskap kring aktuella begrepp inom det specialpedagogiska

    området och därtill aktuell forskning. Denna kompetensutveckling skulle

    kunna utföras av specialpedagoger, utbildade att ta ett socialt/relationellt

    perspektiv på elever i behov av särskilt stöd

    Tilldelningsdatum2007-jan-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '