Abstract
Bakgrund: Övervikt ökar idag bland svenska barn och skolsköterskor inom elevhälsan har en viktig del i arbetet för att få ner barns övervikt. Syfte: Beskriva skolsköterskors erfarenheter av hälsofrämjande arbete med övervikt hos elever i högstadiet och gymnasiet. Metod: Nio skolsköterskor har intervjuats individuellt med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna analyserades utifrån en innehållsanalys. Kategorier och subkategorier utformades sedan för att få en överblick av skolsköterskornas erfarenheter. Resultat: Skolsköterskorna möter vanligtvis eleverna vid hälsosamtalet och detta samtal är ofta grunden till hälsoarbetet när de har identifierat övervikt hos eleven. Skolsköterskorna eftersträvar att individualisera hjälpen eleverna får och de använder sig ofta av metoden motiverande samtal för att motivera eleverna till att genomföra en förändring. De utgör även en rådgivande funktion då de kan bistå med olika kost- och motionsråd. Skolsköterskorna förklarar att det även behövs ett samarbete för att få eleverna att bli aktiva och gå ner i vikt. Dels inom den egna professionen men framförallt interprofessionellt samarbete i skolmiljön. Föräldrarna involveras i detta arbete av några skolsköterskor samtidigt som andra anser att eleven måste få känna sig självständig i detta arbete. Konklusion: Skolsköterskornas arbetssätt har både likheter och skillnader. Att utveckla gemensamma strategier och riktlinjer för deras arbete kan därför vara en del av att förbättra det hälsofrämjande arbetet med övervikt hos elever.
Tilldelningsdatum | 2014-juni-25 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ann-Christin Janlöv (Handledare) & Ingemar Andersson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Specialistsjuksköterskeprogram med inriktning mot distriktssköterska
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi (30302)
- Omvårdnad (30305)
Nyckelord
- skolsköterskor
- hälsofrämjande arbete
- övervikt
- motiverande samtal