Social interaktion under ett fritidspass
: För att få en förståelse för vad som sker i interaktionen mellan elever

  • Emelie Norstedt
  • Susanne Winther

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Studiens syfte är att bidra med kunskap om elevernas sociala interaktion under fritidsverksamheten, mer specifikt under fritidspass. Studien har genomförts på två skolor i södra Sverige med hjälp av deltagande observationer i halvklasser, i årskurs ett. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet. Resultatet i denna studie visar tre olika kategorier som speglar socialt samspel: Maktspel, samarbete och vald ensamhet. Maktspel är essentiellt i elevernas samspel då en form av statushöjande interaktion framträtt. Samarbetet som framträtt under observationerna var när eleverna arbetade tillsammans i olika konstellationer i harmoni med varandra. En annan aspekt är vald ensamhet, vilket innebär att eleverna som valt detta tycker om att vara själv i olika situationer för att få egen tid och ladda med ny energi.
Tilldelningsdatum2023-maj
OriginalspråkSvenska
HandledareKristina Westlund (Handledare), Hilma Holm (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • fritidshem
  • interaktion
  • socialt
  • lek
  • socialt samspel
  • fritidspass

Citera det här

'