Studiens syfte är att bidra med kunskap om elevernas sociala interaktion under fritidsverksamheten, mer specifikt under fritidspass. Studien har genomförts på två skolor i södra Sverige med hjälp av deltagande observationer i halvklasser, i årskurs ett. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet. Resultatet i denna studie visar tre olika kategorier som speglar socialt samspel: Maktspel, samarbete och vald ensamhet. Maktspel är essentiellt i elevernas samspel då en form av statushöjande interaktion framträtt. Samarbetet som framträtt under observationerna var när eleverna arbetade tillsammans i olika konstellationer i harmoni med varandra. En annan aspekt är vald ensamhet, vilket innebär att eleverna som valt detta tycker om att vara själv i olika situationer för att få egen tid och ladda med ny energi.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- fritidshem
- interaktion
- socialt
- lek
- socialt samspel
- fritidspass
Social interaktion under ett fritidspass: För att få en förståelse för vad som sker i interaktionen mellan elever
Norstedt, E. (Författare), Winther, S. (Författare). 2023-maj
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå