Social kompetens - i syfte att förebygga konflikter i skolan

  • Marlene Gustafsson
  • Johanna Göransson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Vårt syfte med denna studie är att undersöka begreppet social kompetens och hur social kompetens kan förebygga konflikter. Studien bygger på fyra färdigheter: empati, ansvarstagande, identitet/trygghet och kommunikation.

    Den empiriska undersökning vi genomfört bygger på kvalitativ forskning. Vi har intervjuat tolv stycken lärare för att få veta deras syn på begreppet social kompetens.

    Studien har visat att lärarens arbete med att utveckla elevens sociala kompetens är mycket viktigt, i syfte att förebygga konflikter. Detta har vi fått bekräftat både genom vår litteraturstudie samt vår empiriska undersökning. Vi har fått förståelse för att det går en röd tråd genom de färdigheter som ingår i social kompetens.

    Tilldelningsdatum2006-maj-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '