Sociala kategorier och stereotypa uppfattningars inverkan vid bedömning av gymnasieelever

  • Karin Riddersporre

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Stereotypa uppfattningar om människor grundar sig på egenskaper som

    associeras med sociala kategorier. Denna tillhörighet ger olika

    referenspunkter, så kallade standards, vid bedömning av andra. Utifrån

    teorin om shifting standards och antagandet att gymnasieprogram kan ses

    som sociala kategorier, undersöktes om och hur bedömningar av elever från

    olika typer av gymnasieprogram varierade och påverkades. Åttiotre

    personers enkätsvar som analyserades. Antingen bedömdes en typisk elev

    samt en specifik elev, eller enbart en specifik elev, från ett studie- eller

    yrkesförberedande program. Hypotesen var att en aktiverad effekt av en

    generell standard för en programtyp skulle skilja sig åt mellan

    programtyperna. Det fanns en signifikant skillnad i uppfattning om den

    typiska eleven från respektive programtyp. Dock fanns inga signifikanta

    skillnader kring den specifika eleven mellan programtyperna och således

    aktiverades ingen effekt av standarden.

    Tilldelningsdatum2010-juli-23
    OriginalspråkSvenska
    HandledareTobias Johansson (Handledare) & Ulf Holmberg (Examinator)

    Kurser och ämnen

    • Psykologi

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Psykologi (501)

    Nyckelord

    • sociala kategorier
    • stereotyper
    • gymnasieelever

    Citera det här

    '