Abstract
Socialtjänsten, där bland annat socionomer, socialsekreterare och personligaombud är anställda, finns i alla kommuner i Sverige. Socialtjänsten har länge haft
problem med hög arbetsbelastning och stor personalomsättning vilket har
påverkat handläggarna. Ärendena har blivit fler och mer livsavgörande för
klienten. Samtidigt som kraven på handläggarna tilltagit har sjukfrånvaron på
grund av psykisk ohälsa ökat.
Studiens syfte var att undersöka hur anställda med klientnära arbete inom
socialtjänsten i en medelstor kommun i södra Sverige upplever sitt arbete utifrån
ett hälsoperspektiv. Studien hade en kvalitativ ansats där 11 informanter som
arbetade inom socialtjänsten intervjuades. Ett strategiskt urval tillämpades och
intervjuerna genomfördes med en individuell semistrukturerad metod. Därefter
användes en kvalitativ innehållsanalys för att analysera den empiriska studien där
tre huvudkategorier togs fram.
Resultatet visade att ärendemängden var ett problem liksom personalbrist samt
hög personalomsättning. Personalomsättningen var en negativ bidragande faktor
till att trivseln fallerar. Hög ärendemängd resulterade i stress och personalbristen ökade extraarbetet. Arbetsbelastningen och organisatoriska osäkerheten hade en
negativ påverkan på trivseln utifrån resultatet.
Det är betydelsefullt att forska vidare om hur klientnära arbete kan påverka
socialarbetarnas arbetsmiljö. Att möjliggöra ny kunskap om hur socialarbetare
upplever klientmöten är väsentligt eftersom klientnära arbete är en viktig del av
socialarbetares arbetsuppgifter.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Kerstin Nilsson (Handledare) & H. Ingemar Andersson (Handledare) |
Utbildningsprogram
- Folkhälsovetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Socialt arbete (50402)
- Arbetslivsstudier (50903)
Nyckelord
- Socialarbete
- Arbetsmiljö
- Hälsoperspektiv
- Klientarbete
- Upplevelse