“Som att få biljetter till en fotbollsmatch, men där alla transportmedel till arenan är inställda.”
: En studie om hur tvärprofessionella team hanterar problematisk skolfrånvaro

  • Nina Morgin
  • Johan Otterström

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Problematisk skolfrånvaro riskerar inte bara att få negativa konsekvenser för den enskilde individen utan
även för samhället. I Sverige ligger ansvaret för att se till att alla barn och unga får tillgång till utbildning
hos kommunerna. Flera kommuner i södra Sverige använder olika former av stödteam för att hantera
problematisk skolfrånvaro. Genom att studera framgångsfaktorer och utmaningar i teamens arbete syftar
studien till att undersöka hur stödteam arbetar för att öka elevers skolnärvaro. Med en kvalitativ ansats
och ekologisk systemteori som teoretiskt ramverk, används en semistrukturerad intervjumetod. Såväl
individuella intervjuer som fokusgruppsintervjuer har genomförts för att undersöka teamens arbetssätt.
Totalt intervjuades nio informanter från fem olika kommunalt organiserade stödteam i södra Sverige. Efter
en tematisk analys kunde resultatet presenteras i fem underteman sorterade under två övergripande
huvudteman. Det första huvudtemat har fått namnet Den komplexa utmaningen vilket innehåller tre
underteman; Förståelseglapp mellan aktörer, Komplexitet i orsaksförklaringar samt Samverkan i en
mindre flexibel skola. Det andra huvudtemat har döpts till Att arbeta mot en ökad skolnärvaro och utgörs
av två underteman; Relationsbygge pågår samt Att samla och sprida kunskap. Studien understryker
betydelsen av effektiv samverkan mellan olika aktörer med kompletterande kompetenser i ett komplext
problemområde. Specialpedagogen har en viktig roll i att kartlägga och anpassa lärmiljöer samt att
undanröja hinder i arbetet för att höja elevers skolnärvaro. Den specialpedagogiska kompetensen kan
underlätta kommunikation och relationsskapande mellan andra aktörer och stödteam.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareLinda Plantin Ewe (Handledare) & Helena Sjunnesson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Specialpedagogiskt program

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Socialt arbete (50402)

Nyckelord

  • Problematisk skolfrånvaro
  • Tvärprofessionella team
  • Ekologisk systemteori
  • Främja skolnärvaro
  • Förebygga skolfrånvaro
  • Specialpedagogik
  • Kommunala stödteam

Citera det här

'