Abstract
I denna studie analyseras och belyses lärares och rektorers förväntningar som finns på specialpedagogens uppdrag. En hel del förändringar inom elevhälsan, som i sin tur kan komma att påverka specialpedagogens uppdrag, ligger i tiden varför ett intresse väckts för att undersöka dessa förväntningar av specialpedagogrollen.Kvalitativa intervjuer användes för att undersöka lärarnas och rektorernas förväntningar. Tre rektorer alltifrån lågstadiet till högstadiet intervjuades samt fem lärare från lågstadiet till mellanstadiet. Dessa rektorer och lärare arbetade på sammantaget åtta olika skolor. En tematisk analys har sedan genomförts varav temana, olika tolkningar av uppdraget, samspel för ett tydligt mandat, mitt emellan lärare, organisation och ledning och specialpedagogens framtid och utveckling, framkom. Därefter genomfördes en analys med Abbots (1988) professionsteori som stöd. Resultatet visar att specialpedagogens uppdrag uppfattas som en viktig del för skolans utveckling, men att uppdraget tolkas olika. Lärare efterfrågar i högre grad konkret stöd i undervisningen och betonar specialpedagogens betydelse för arbetet med anpassningar, kartläggningar och elever i behov av särskilt stöd. Rektorer lyfter däremot främst vikten av handledning, skolutveckling och samverkan på organisatorisk nivå. Det framkommer även att specialpedagogens mandat ofta upplevs som otydligt och formas i samspel med skolledning, skolans strukturer och relationer med kollegor. Flera intervjupersoner uttrycker behov av en tydligare arbetsbeskrivning och skillnad mellan specialpedagogens och speciallärarens uppdrag. Sammanfattningsvis visar studien på ett behov av ökad tydlighet i rollfördelningen och av ett gemensamt språk kring specialpedagogens uppdrag för att möjliggöra ett mer effektivt och likvärdigt stöd till alla elever.
Tilldelningsdatum | 2025-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Angerd Eilard (Handledare), Tina Kullenberg (Bedömande lärare) & Jonas Aspelin (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Specialpedagogiskt program
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Specialpedagog
- elevhälsa
- samverkan
- skolutveckling
- professionsteori