Specialpedagogens betydelse i förskolans verksamhet
: Relationer och förväntningar

  • Mikaela Bäcklund
  • Helene Petersson
  • Anette Salomonsson

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syftet med studien är att öka förståelsen för vilken roll specialpedagogen har i förskolans verksamhet, genom att ta reda på vilka förväntningar pedagogerna har på specialpedagogen och hur förväntningarna påverkar det specialpedagogiska arbetet i förskolan. En kombination av kvantitativ och kvalitativ metod, en så kallad mixad metod, har använts för datainsamling. Först genomfördes en kvantitativ enkätstudie med 93 svarande pedagoger i förskolans verksamhet för att få fram deras förväntningar på specialpedagogen. Därefter genomfördes en kvalitativ intervjustudie med två specialpedagoger för att undersöka hur pedagogernas förväntningar påverkar det specialpedagogiska arbetet i förskolan. Det kvantitativa resultatet har analyserats med hjälp av deskriptiv statistisk analys och det kvalitativa resultatet har analyserats med tematisk analys. Den teoretiska analysen har utgått från teori om relationell pedagogik. Resultatet från enkätstudien visar att pedagogerna förväntar sig att få stöd kring barn i behov av särskilt stöd genom handledning och rådgivande samtal. Från den tematiska analysen av intervjuerna framkommer tre teman, handledning är ett gemensamt arbete, specialpedagogen vill arbeta med skolutveckling och specialpedagogen behöver vara kompetent, lyhörd och inlyssnande. Slutsatsen är att specialpedagogen har en stor betydelse inom förskolans verksamhet då specialpedagogen kan bidra med större kunskap och rådgivning åt pedagogerna för att utveckla förskolans lärmiljö vad gäller tillgänglighet för alla barn.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareLinda Petersson-Bloom (Handledare), Tina Kullenberg (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Specialpedagogiskt program

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • förskola
  • pedagoger
  • relationell pedagogik
  • specialpedagog
  • specialpedagogik
  • särskilt stöd

Citera det här

'