Specialpedagogens roll
: Organisatoriska hinder och möjligheter

  • Alexandra Brook

Examensarbete: Magisterexamen

Abstract

Syftet med undersökningen är att bidra med kunskap om vilka organisatoriska
hinder och möjligheter yrkesverksamma specialpedagoger upplever utifrån
examensordningen (SFS 2010:800) som arbetsbeskrivning för yrkesgruppen.
Metoden för undersökningen var kvantitativ surveyundersökning i form av digital
enkätundersökning på social media. 24 yrkesverksamma specialpedagoger
besvarade enkäten och deras svar analyserades med stöd av organisationsteori.
Resultatet visade på att specialpedagoger upplever både hinder och möjligheter i
sin yrkesutövning. De organisatoriska hinder som respondenterna nämner
inkluderar bland annat bristande ledning, otydligt uppdrag, brist på resurser och
kortsiktighet. Resultatet visade också att specialpedagogerna upplever möjligheter
såsom utvecklingsarbete, samverkan, handledning samt eget ansvar och frihet.
Specialpedagogens komplexa yrkesroll och varierande arbetsuppgifter bör
undersökas vidare då specialpedagoger har olika förutsättningar och arbetsuppgifter enligt resultatet. För att vidare undersöka specialpedagogens hinder och möjligheter
hade rektor kunnat ytterligare belysa komplexiteten i specialpedagogens yrkesroll
utifrån ett ledningsperspektiv.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareIngmarie Bengtsson (Handledare), Katarina Nilfyr (Bedömande lärare) & Jonas Aspelin (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Magisterprogram i utbildningsvetenskap

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • examensordning
  • hinder
  • ledarskap
  • möjligheter
  • organisation
  • resurser
  • specialpedagogens roll
  • specialpedagogik

Citera det här

'