Specialpedagogens roll i förändringsprocesser

  • Anna Blad
  • Emma Möller

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    Syftet med den här studien är att undersöka de attityder som pedagoger i förskolan har till förändringar som de möter i sitt yrkesliv. Vidare syftar studien till att belysa pedagogernas syn på specialpedagogens funktion som förändringsagent i förändringsprocessen.

    Den teoretiska ansatsen för studien har drag av det fenomenologiska forskningsfältet men reflekterande forskning står i huvudsak för vårt ramverk.

    Metoden som valdes var fokusgrupper, detta för att deltagarna genom denna metod delges stor frihet i att uttrycka sina tankar och åsikter. Resultatet av intervjuerna mynnade ut i fyra olika teman, pedagogers attityder till förändringar, återkoppling och reflektion, utbildning samt tid. Dessa teman resulterade tillsammans i en tydligare bild av vad vi specialpedagoger kan bistå med i förändringsprocesser.

    Vid implementering av förändringsarbete ser vi genom studien att aktionsforskning, till exempel genom forskningscirklar, som bidrar med relevant forskning och litteratur, kan vara till hjälp när det gäller att tänka nytt i förändringar. 

    Tilldelningsdatum2017-jun-12
    OriginalspråkSvenska
    HandledareChrister Ohlin (Handledare) & Ann-Elise Persson (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Specialpedagogiskt program

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • attityder
    • förskola
    • förändring
    • specialpedagogens roll

    Citera det här

    '