Abstract
Syftet med föreliggande studie är att undersöka specialpedagogens yrkesroll, samt att undersöka specialpedagogens arbetsuppgifter och tiden som läggs på respektive uppgift. Utifrån studiens syfte formulerades två forskningsfrågor fram som inriktade sig på att synliggöra specialpedagogens roll och arbetsuppgifter. I analysarbetet utgick vi från det systemteoretiska perspektivet kopplat till följande systemteoretiska begrepp: helhet, delar, nivåer, relationer, system, variation. Studiens semistrukturerade intervjuer möjliggjorde insamlingen av kvalitativa data, där deltagande respondenter bestod av lokala och centrala specialpedagoger.I resultatet framgick det att specialpedagogens uppdragsbeskrivning i den kommun där undersökningen har gjorts är tydlig, specialpedagogerna upplever att handledning, relationsskapande och insatsarbete är deras främsta uppgifter, vilket också tar upp mycket av deras tid. Resultatet visar att specialpedagogerna i kommunen är samstämmiga gällande vikten av ett gott samarbete mellan specialpedagog, rektor, pedagoger och vårdnadshavare och att tillsammans med pedagoger arbeta förebyggande och hälsofrämjande för att skapa en inkluderande förskola.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Catarina Grahm (Handledare), Linda Petersson-Bloom (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Specialpedagogiskt program
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Specialpedagogens yrkesroll
- förskola
- arbetsuppgifter
- handledning
- systemteori