Specialpedagogens uppdrag i skolans komplexa praktik
: en fallstudie

  • Annette Byström

    Examensarbete: Masterexamen

    Abstract

    I denna fallstudie av en specialpedagog belyses uppdraget att stödja lärande och utveckling. Detta uppdrag påverkar och påverkas av den relationella och komplexa värld som skolan är, där lärare befinner sig i ett fält av politiska beslut och styrningseffekter. Syfte med studien är att undersöka hur specialpedagogens uppdrag organiseras, med särskilt fokus på utveckling, och inom detta syfte undersöka hur specialpedagogiska frågor hanteras i skolans praktik. Metoden utgörs av intervjuer och deltagande observationer. Resultatet visar på ett mångfacetterat uppdrag, där specialpedagogens expertroll bygger på särskild kunskap, men där hennes förmåga att stödja lärare till ökade prestationer, är beroende av nära relationer och en specialpedagogik och pedagogik i förening. De hinder som uppstår tycks bero på styrningsmekanismer som leder till brist på tid för reflektion och nära samarbete, där specialpedagogiska frågor kan förstås och leda till åtgärder.

    Tilldelningsdatum2013-aug.-28
    OriginalspråkSvenska
    HandledareSören Augustinsson (Handledare) & Mina O´Dowd (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Masterprogram i utbildningsvetenskap

    Kurser och ämnen

    • Pedagogik

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • komplexitet
    • profession
    • skolutveckling
    • specialpedagog
    • specialpedagogik
    • undervisning
    • utredning

    Citera det här

    '