Abstract
Inledning: Författarna har under sina fältdagar i utbildningen uppmärksammat att det finns olika åsikter och tankar om specialpedagogens uppdrag i verksamheterna bland pedagogerna. Specialpedagogens uppdrag styrs på olika sätt beroende på ledning och vilka befogenheter specialpedagogen har i verksamheterna. Syfte: Att öka kunskapen om pedagogers syn på det specialpedagogiska uppdraget samt hur det kan påverka specialpedagogens roll i en verksamhet. Metod: Vid ett tillfälle träffades fyra pedagoger i en fokusgrupp där deltagarna fick diskutera ett antal bilder med påståenden utifrån den specialpedagogiska examensordningen. En rektor och två specialpedagoger besvarade en enkät med samma tolv påståenden som fokusgruppen samt med några öppna frågor. Resultat: Det skiljde sig i pedagogernas diskussioner om specialpedagogens uppdrag beroende på om det diskuterades utifrån vad det står i examensordningen eller om det var utifrån pedagogernas önskan. Handledningssamtal var ofta i fokus samt hur handledningssamtal påverkade pedagogernas arbete. Pedagogerna ville ha specialpedagogens kunskap och tar upp att det är viktigt med ett bra samarbete mellan professionerna. Skolutveckling diskuterades mest i fokusgruppen när det var utifrån examensordningen. Synen på det specialpedagogiska uppdraget behöver utvecklas i verksamheten menar rektorn. Slutsats: Pedagogerna uttrycker att specialpedagogerna är viktiga i verksamheten samtidigt som det finns en osäkerhet och otydlighet i det specialpedagogiska uppdraget.
Tilldelningsdatum | 2018-juni-27 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Helena Andersson (Handledare) & Lisbeth Ohlsson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Specialpedagogiskt program
Kurser och ämnen
- Pedagogik
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- handledning
- professionsteori
- skolutveckling
- specialpedagogiska perspektiv
- spe-cialpedagogens uppdrag