Barn/elever i koncentrationssvårigheter ställs inför olika utmaningar i förskolan och skolverksamheten. En tydliggörande pedagogik för att skapa hanterbara, begripliga och meningsfulla lärmiljöer främjar tillgänglig undervisning. I sammanhanget är specialpedagogens uppdrag att undanröja hinder, se möjligheter samt lärarens bemötande centrala delar för att möjliggöra delaktighet för barn/elever i koncentrationssvårigheter. Denna studie undersöker därmed hur specialpedagogen kan arbeta med utveckling av tillgängliga pedagogiska lärmiljöer med inriktning på barn/elever i koncentrationssvårigheter i förskola/skola. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex specialpedagoger. Studiens resultat visar att respondenterna använder sig av observation, kartläggning, pedagogiska samtal samt handledning för att utveckla tillgängliga pedagogiska lärmiljöer för barn/elever i koncentrationssvårigheter. Dessutom visar resultatet att respondenterna betraktar svårigheter i relation till lärarens ledarskap, därav samarbetar de kring ökad tydlighet, struktur, förståelse och samsyn för barns/elevers delaktighet och utveckling. Samarbetet mellan lärare och specialpedagog ökar medvetenheten om förutsättningar för tillgängligt lärande vilket skapas utifrån behoven hos barn/elever i koncentrationssvårigheter. Specialpedagogens roll i utveckling av lärmiljöer är beroende av samarbete och verksamhetens resurser. Specialpedagogens roll i införlivning av barn/elevers behov ligger i förståelsen av att förena teori och praktik för att möta framtida situationer.
- Specialpedagogiskt program
- koncentrationssvårigheter
- samarbete
- specialpedagog
- interventioner
- kommunikation
- inkludering
Specialpedagogens utvecklingsarbete med pedagogiska lärmiljöer: Fokus på barn/elever i koncentrationssvårigheter
Cederholm, M. (Författare), Beijron, L. (Författare), Forsbrand, U. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå