Abstract
Studiens syfte var att undersöka fem specialpedagogers upplevelser av det specialpedagogiska uppdraget och yrkets utvecklingspotential. I studien har kvalitativa intervjuer använts för att på så sätt komma åt informanternas uppfattningar. I resultatet framgår det att utmaningar i specialpedagogernas arbete kan delas in i fyra områden. Dessa är utmaningar med specialpedagogens roll, åtgärdande och akut arbete, professioners elevsyn, samt organisation och tid. Specialpedagogerna anser att det finns en otydlighet gällande vad som ingår i deras roll samt att den innehåller många uppgifter som inte alltid tillhör deras profession.De menar även att de arbetar mycket på individnivå och inte så mycket på gruppnivå som de hade önskat. Vidare berättar de att arbetet ofta är av åtgärdande och akut karaktär och att det inte arbetas förebyggande och hälsofrämjande i önskad utsträckning. Ytterligare en utmaning är andra professioners elevsyn där eleverna anses vara bärare av problem. Slutligen säger de att organisationens utformning är av stor vikt för deras arbete och att de upplever en tidsbrist där de inte har tid att utföra de uppgifter de önskar. De utvecklingsmöjligheter som specialpedagogerna identifierade var handledning och samtal, utvecklingsarbete samt samarbete med andra professioner. Informanterna menar att genom handledning och samtal kan de stötta och hjälpa pedagogerna att i sin tur bistå elever i behov av särskilt stöd. Utvecklingsarbete såg som en utvecklingsmöjlighet då specialpedagogerna tillsammans med andra hade kunnat lära och utvecklas tillsammans för att på så sätt hjälpa eleverna. Slutligen menade de att ett förbättrat och utökat samarbete med främst lärarna hade varit önskvärt.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ing-Marie Åkerblom (Handledare), Linda Petersson-Bloom (Bedömande lärare) & Jonas Aspelin (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Specialpedagogiskt program
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Kvalitativa intervjuer
- specialpedagog
- specialpedagogens arbetsuppgifter
- specialpedagogens roll
- specialpedagogik