Språkets betydelse för integration
: En kvalitativ studie där pedagogers erfarenheter av nyanlända barn undersöks

  • Clara Fira
  • Emelie Sjöberg

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Syftet med denna studie är att studera hur pedagoger beskriver arbetet med nyanlända barn i svensk förskola. Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat fem förskollärare i Skåne och Blekinge. Undersökningen har sin utgångspunkt i ett interkulturellt perspektiv. Resultatet har delats upp i fyra olika teman: språket, mångkulturell förskola, fortbildning/erfarenheter och arbetssituation. Via våra intervjuade pedagoger har vi fått reda på att det inte finns några stora skillnader kring hur pedagoger beskriver arbetet med nyanlända barn i svensk förskola. Alla pedagoger är eniga om att språket spelar en stor roll i hur barnet klarar av att integreras i barngruppen.

    Tilldelningsdatum2016-dec.-20
    OriginalspråkSvenska
    HandledareIngmarie Bengtsson (Handledare) & Charlotte Tullgren (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Utbildningsvetenskap (503)

    Nyckelord

    • nyanländ
    • etnicitet
    • kultur
    • mångkulturell
    • interkulturell

    Citera det här

    '