Abstract
Syftet med denna studie är att studera hur pedagoger beskriver arbetet med nyanlända barn i svensk förskola. Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat fem förskollärare i Skåne och Blekinge. Undersökningen har sin utgångspunkt i ett interkulturellt perspektiv. Resultatet har delats upp i fyra olika teman: språket, mångkulturell förskola, fortbildning/erfarenheter och arbetssituation. Via våra intervjuade pedagoger har vi fått reda på att det inte finns några stora skillnader kring hur pedagoger beskriver arbetet med nyanlända barn i svensk förskola. Alla pedagoger är eniga om att språket spelar en stor roll i hur barnet klarar av att integreras i barngruppen.
Tilldelningsdatum | 2016-dec.-20 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ingmarie Bengtsson (Handledare) & Charlotte Tullgren (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Lärarprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Utbildningsvetenskap (503)
Nyckelord
- nyanländ
- etnicitet
- kultur
- mångkulturell
- interkulturell