Abstract
Bakgrund:Språkstörning har länge varit en okänd neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i skolans värld, trots att det enligt forskningen finns ungefär två elever med språkstörning i varje klass. Förmågan att förstå och göra sig förstådd är centrala delar i skolan, och för barn med språkstörning behöver skolmiljön anpassas för att bli tillgänglig, inte minst på högstadiet då språket i skolan blir mer komplext och ställer större krav på eleverna ju längre de kommer i skolsystemet.
Syfte:
Syftet är att undersöka organisationen kring elever med språkstörning på högstadiet, både på grupp- och organisationsnivå, men även vilka förutsättningar deltagande lärare anser vara betydelsefulla för att organisera undervisningen för elever med språkstörning.Urval:
Urvalet utgjordes av undervisande lärare på högstadiet.
Metod:
Mixade metoder, Explanatory Sequential design, valdes som metod då den passade studiens syfte. Metoden innefattar två faser av datainsamling; en kvantitativ fas i form av enkät och en kvalitativ fas i form av semistrukturerade intervjuer. Analysen grundar sig i Bronfenbrenners ekologiska systemteori och ur denna teori valdes ett element, aktivitet, som analysen av meso- och exonivåerna i datainsamlingen utgick ifrån.
Resultat:
Studiens resultat visar på att lärarna har en medvetenhet om vikten av att arbeta språkutvecklande och att detta kan hjälpa elever med språkstörning. Vidare värderas relationer samt den pedagogiska lärmiljön högre än den fysiska. Kunskap, trygghet och tid anses av lärarna vara viktiga förutsättningar för att på grupp- och organisationsnivå organisera undervisning för elever med språkstörning, men även samverkan mellan olika yrkesgrupper.
Slutsatser:
Studien visar att meso- och exonivåerna behöver samspela för att underlätta utveckling och lärande för en elev med språkstörning. Specialläraren har därför en viktig roll i att öka kunskapen i skolan om språkstörning och att genom samverkan med lärare och andra yrkesgrupper förebygga svårigheter och anpassa undervisningen för elever med språkstörning.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Sofie Lindberg (Handledare), Helena Sjunnesson (Examinator) & Helena Sjunnesson (Bedömande lärare) |
Utbildningsprogram
- Speciallärarprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Developmental Language Disorder
- DLD
- högstadiet
- organisation
- planering
- språkstörning
- undervisning