Syftet med studien är att utforska hur förskollärare reflekterar över arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Denna studie har innefattat intervjuer som insamlingsmetod med sex verksamma förskollärare runt om i Skåne. I studien har en kvalitativ forskningsmetod tillämpats med teoretisk utångspunkt i den sociokulturella teorin. Inom den sociokulturella teorin har begreppen kommunikation, redskap/mediering och appropriering varit fokusbegrepp för studien. I resultatet får läsaren ta del av förskolääraras olika didaktiska strategier för att stödja flerspårkiga barns språkutveckling samt vilka möjligheter och utmaningar som finns i förskolans verksamhet gällande stöttning av språkutvecklingen hos flerspråkiga barn.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Carita Sjöberg Larsson (Handledare), Charlotte Tullgren (Bedömande lärare) & Maria Rosberg (Examinator) |
---|
Språkutveckling hos Flerspråkiga Barn i Förskolan: Förskollärares Reflektioner och Didaktiska Beslut
Brantberger, S. (Författare), Rankovic Mårtensson, C. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå