Språkutveckling hos Flerspråkiga Barn i Förskolan
: Förskollärares Reflektioner och Didaktiska Beslut

  • Saga Brantberger
  • Cassandra Rankovic Mårtensson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med studien är att utforska hur förskollärare reflekterar över arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Denna studie har innefattat intervjuer som insamlingsmetod med sex verksamma förskollärare runt om i Skåne. I studien har en kvalitativ forskningsmetod tillämpats med teoretisk utångspunkt i den sociokulturella teorin. Inom den sociokulturella teorin har begreppen kommunikation, redskap/mediering och appropriering varit fokusbegrepp för studien. I resultatet får läsaren ta del av förskolääraras olika didaktiska strategier för att stödja flerspårkiga barns språkutveckling samt vilka möjligheter och utmaningar som finns i förskolans verksamhet gällande stöttning av språkutvecklingen hos flerspråkiga barn.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareCarita Sjöberg Larsson (Handledare), Charlotte Tullgren (Bedömande lärare) & Maria Rosberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Citera det här

'