I den här studien valdes det att fokusera på om stödet är tillräckligt eller inte och vad för typ av material lärarna använder sig av för att stödja eleverna i so-ämnena. Syftet med arbetet är att se om lärarna har möjlighet till att stödja nyanlända elever i so-ämnen och om läraren och eleven tycker att stödet de får är tillräckligt eller inte. Det finns farhågor om att stödet inte är tillräckligt när det gäller so-ämnen. Om eleverna får mer stöd i svenskämnet än i so-ämnena leder det till brist på utveckling hos dem. I den här studien valdes det att fokusera på om stödet är tillräckligt eller inte och vad för typ av material lärarna använder sig av för att stödja eleverna i so-ämnena. Här framhålls det sociokulturella, relationella, resurs- och bristperspektivet. Dessa perspektiv beskriver hur skolorna ska arbeta med eleverna för att alla ska nå sina mål.
Tilldelningsdatum | 2022-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Ingemar Ottosson (Handledare) & Staffan Stranne (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Nyanländ
- särskilt stöd
- so-ämnen
- kartläggning
- studiehandledning
Stöd för nyanlända elever i SO- undervisning
El-Moghrabi, A. (Författare). 2022-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå