Abstract
Inledning
Södra Sverige är en framväxande vinregion. Två saker har möjliggjort vinodling på våra breddgrader: stigande temperatur och nya korsningar av härdiga druvsorter. Vindruvor är en kulturellt ny produkt i det svenska odlingslandskapet, vilket kräver en introduktionsperiod. Konsumenter i en framväxande vinregion ställs framför ett tufft val mellan mer bekanta, icke lokala viner och nya lokalproducerade viner. Detta arbete är inriktad på att genom en enkät undersöka vad svenska konsumenter tycker om lokalproducerade viner.
Bakgrund
Trots vikten av att förstå nya marknader antas det ofta att lokalbefolkningen automatiskt accepterar lokalproducerade viner med tanke på trenden att handla närproducerat, men det är inte alltid så självklart. Konsumenters attityd till lokala viner i framväxande vinregion är av stort värde för lokala vinproducenter, eftersom deras attityd påverkar huruvida positiv information om nya produkter kommer spridas bland potentiella kunder.
Syfte
Syftet är att undersöka svenska konsumenters attityd till svenska viner.
Metod
Webbundersökning
Resultat
Resultat visar att det är fler kvinnor än män som har smakat svenska viner. 47% av de som har smakat är positiva, 29% tycker inte det är prisvärt och 13% tycker inte om smaken.
Slutsats
Majoriteten av respondenter är har positiv attityd till svenska viner.
Tilldelningsdatum | 2019-aug.-06 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Viktoria Olsson (Handledare) & Elisabet Rothenberg (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Gastronomiprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Livsmedelsvetenskap (40103)
Nyckelord
- svenskt vin
- vinodling i sverige
- vinkonsumtion
- vinengagemang