Syftet med undersökningen var att ta reda på förskollärares erfarenheter kring gruppsammansättning samt deras uppfattningar gällande deras syften och strategier vid konstellationer av subgrupper. Studien genomfördes i södra Sverige med hjälp av en kvalitativ metod, vilket inkluderade semistrukturerade intervjuer med sex verksamma förskollärare. Resultatet analyserades med hjälp av en tematisk analys med ett sociokulturellt perspektiv. Studiens slutsats tyder på att subgruppssammansättningen är ett didaktiskt val som kan påverka barns lärande och utveckling i förskolan.
- Pedagogiskt arbete (50304)
- förskollärare
- gruppsammansättning
- lärande och utveckling
- sociokulturellt perspektiv
- subgrupper
”Subgrupper, jag ser en stor vinst i det”: En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av gruppsammansättningar i förskolan
Frykman, A. (Författare), Chanouha, H. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå