”Subgrupper, jag ser en stor vinst i det”
: En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av gruppsammansättningar i förskolan

  • Anna Frykman
  • Hala Chanouha

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med undersökningen var att ta reda på förskollärares erfarenheter kring gruppsammansättning samt deras uppfattningar gällande deras syften och strategier vid konstellationer av subgrupper. Studien genomfördes i södra Sverige med hjälp av en kvalitativ metod, vilket inkluderade semistrukturerade intervjuer med sex verksamma förskollärare. Resultatet analyserades med hjälp av en tematisk analys med ett sociokulturellt perspektiv. Studiens slutsats tyder på att subgruppssammansättningen är ett didaktiskt val som kan påverka barns lärande och utveckling i förskolan.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareHilma Holm (Handledare), Mattias Nilsson Sjöberg (Bedömande lärare), Sara Lenninger (Examinator) & Maria Rosberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • förskollärare
  • gruppsammansättning
  • lärande och utveckling
  • sociokulturellt perspektiv
  • subgrupper

Citera det här

'