SVA-undervisningens blinda fläckar
: organisationsmodellers nyckelroll i svenska som andraspråksundervisningen

  • Nathalie Gustafsson
  • Gustav Olofsson

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syftet med studien är att undersöka hur grundskollärare i årskurs 4-6 upplever och reflekterar över organisatoriska val inom undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, samt hur dessa organisationsmodeller påverkar elevernas möjligheter att erhålla en likvärdig utbildning. Forskningsfrågorna är: Hur uppfattar lärare i årskurs 4–6 de förutsättningar som skolornas olika organisationsmodeller skapar för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk? Hur ser lärarna på elevernas möjlighet att erhålla en likvärdig utbildning inom ramen för respektive skolas organisationsmodell? Teoretiskt grundas studien i teorier om mellanstadielärares uppfattningar (teachers' beliefs) och komplexitetsteorin. Metoden är kvalitativ och består av semistrukturerade intervjuer med lärare. Resultatet visar att lärarnas uppfattningar om de organisatoriska modellerna påverkar deras undervisning och syn på likvärdighet. Organisationsmodeller som inkluderar SVA-elever i vanliga klasser uppfattas av lärarna som viktiga i arbetet med att främja social samhörighet men kan också leda till att individuella behov förbises. Å andra sidan kan separata SVA-klasser erbjuda mer anpassad undervisning men riskerar att skapa social isolering. Slutsatsen är att det inte finns en universell lösning för hur undervisningen ska organiseras, utan organisationsmodeller behöver vara flexibla och anpassas efter skolans specifika kontext och resurser för att främja en likvärdig utbildning.
Tilldelningsdatum2024-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareJonas Asklund (Handledare), Yair Sapir (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: årskurs 4-6

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Teachers' beliefs
  • Svenska som andraspråk
  • Organisationsmodell
  • Inkludering
  • Likvärdig utbildning
  • Mellanstadiet
  • Komplexitetsteorin

Citera det här

'