Tänka, Resonera och Räkna
: Lärares uppfattningar om en ny undervisningsmodell

  • Marijana Dragicevic
  • Mattias Borg

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Den svenska matematikundervisningen domineras i stor utsträckning av individuellt arbete och har blivit alltmer beroende av läroböcker. Matematik är ett kommunikativt ämne, vilket innebär att resonera och kommunicera tillsammans med andra. Elevers inställning till matematik blir allt negativare. Matematikboken anses, i Sverige, vara en alltjämt central del av undervisningen i matematik. Ofta i mycket större omfattning än i andra länder, genom att den centrala delen utav matematikundervisningen läggs på en matematisk lärobok går elever kanske miste om att få känna på matematiken som ett kommunikativt ämne. Många röster höjs för att svenska skolan behöver reformera sin matematikundervisning. Inte minst då elevers generella inställning till matematik blivit mer negativ. Följande frågor kan ses som adekvata för en mer anpassad undervisning: vilka metoder och modeller ska vi följa, vilka anpassningar bör vi se till att göra, vilka stödaktioner kan vi genomföra? Denna fenomenologiska studie undersöker matematiska insatser i två kommuner för att hjälpa lågstadieelever att förbättra sina matematikkunskaper genom undervisningsmodellen Tänka, Resonera och Räkna (TRR). Åtta djupintervjuer hölls med lärare från varje kommun med fokus på deras uppfattningar om TRR modellen i matematikundervisningen. Resultaten visar att lärarna i studien upplever att det nu förs mer diskussion om matematik. Majoriteten av lärarna anser att elevernas förståelse har ökat och att användningen av laborativt material är fördelaktig. Dessutom anser lärarna att TRR läromedlet är mer strukturerat och koncist samt att lärarhandledningen ger bra stöd. Lärarna pekar på att TRR är ett framgångsrikt koncept som ökar elevernas engagemang och intresse för matematikämnet. Resultaten analyserades slutligen med utgångspunkt i tre centrala begrepp inom KASAM: begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Dessa begrepp utgör grunden i Känslan av Sammanhang (KASAM) -teorin.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareMårten Pettersson (Handledare), Cecilia Segerby (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Speciallärarprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Singaporemodellen
  • blockmodellen
  • TPR (Tänka, Resonera, Räkna)
  • Sverige
  • Lärarperspektiv
  • Grundskolan
  • Matematikundervisning utan läroböcker och läromedel

Citera det här

'