Abstract
Bakgrunden till studien är att forskning om vad elever i matematiksvårigheter upplever vara framgångsfaktorer kring sitt lärande i matematik saknas. Genom att undersöka hur elever i matematiksvårigheter upplever att de lär sig bäst kan speciallärare i matematik lättare anpassa lärmiljön efter elevernas behov. Syftet med studien är att undersöka hur elever i matematiksvårigheter, matematiklärare och speciallärare i matematik tänker kring lärande utifrån olika arbetssätt och medierande verktyg samt att undersöka hur matematikundervisningen är utformad. Studien är kvalitativ och har genomförts med semistrukturerade intervjuer med 26 informanter: nio elever i F-3, sex elever i 4–6, nio matematiklärare och två speciallärare i matematik. Det teoretiska ramverket som studien utgår ifrån är det sociokulturella perspektivet där medierande verktyg, fysiska och intellektuella, är i fokus för att undersöka vilka lärmiljöer som anses gynna lärandet i matematik. Kategoriskt och relationellt perspektiv har använts för att undersöka definitionen av och arbetet med elever i matematiksvårigheter. Resultatet visar att matematikundervisningen genomsyras av gemensamma genomgångar i början av en lektion följt av arbete i matematikboken, individuellt eller i par. Varierad undervisning genom pararbete och användning av konkret material förekommer på lågstadiet. På mellanstadiet varieras undervisningen genom parabete, men där inslag av konkret material saknas enligt eleverna. Att arbeta med konkret material, med datorer och i par framhålls av eleverna i matematiksvårigheter på både låg- och mellanstadiet som gynnande för lärandet. Slutsatser från studien är att det finns ett behov av lärmiljöer i vilka eleverna erbjuds olika arbetssätt så att inte endast läroboksstyrd undervisning råder. Tillgången till utbudet av medierande verktyg som exempelvis konkret material bör dessutom ses över.
Tilldelningsdatum | 2020-mars-05 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Cecilia Segerby (Handledare) & Carin Roos (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Speciallärarprogrammet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- arbetssätt
- elever i matematiksvårigheter
- interaktion
- konkret material
- lärmiljö
- matematiklärare
- medierande verktyg
- speciallärare i matematik