Författarna ställde sig frågan angående hur förskollärares tankar kring TAKK var. Förskollärarna hade en positiv attityd till användningen av TAKK och såg att detta främjade barnens språkliga utveckling. TAKK möjliggjorde för alla barn att få vara delaktiga i kommunikationen oavsett om barnen hade talet eller inte. Denna frågeställning gav upphov till undersökningen som presenteras i artikeln. Undersökningens utgångspunkt är en fenomenografisk ansats och studien är en kvalitativ forskningsundersökning i form av intervjuer av fyra förskollärare. Detta i syfte att få syn på förskollärarnas tankar kring TAKK samt få en djupare insyn i hur TAKK praktiseras i verksamheten samt att kunna säkerställa en likvärdig utbildning för alla barn.
Tilldelningsdatum | 2022-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Tammy Omfors Macinnes (Handledare), Sara Lenninger (Examinator), Maria Rosberg (Examinator) & Kathe Ottosson (Bedömande lärare) |
---|
- Pedagogiskt arbete (50304)
"Tecken får det som sagts att leva kvar längre”: En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattning angående hur tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK används som kommunikationsstöd i förskolan
Richard Woxter, E. (Författare), Harangozo, S. (Författare). 2022-dec.
Examensarbete: Kandidatexamen