Elevers sjunkande resultat i svenskämnet visar på att svenskundervisningen är ett komplext uppdrag. Fokus i skolan ligger ofta på att utveckla elevers läs- och skrivförmågor och talet får inte lika stor plats i undervisningen. För att få med alla delar i svenskundervisningen kräves en språkutvecklande undervisning där alla delar får ta plats och är i fokus. Syftet med studien är att undersöka vilka metoder som används och varför dessa metoder används av pedagoger för att utveckla elevers talspråkliga förmågor. Empirin samlades in genom semistrukturerade interjuver i en skola i södra Sverige och har analyserats genom en innehållsanalys. Resultatet visar att samtliga pedagoger använder sig mycket av muntlig interaktion i sin undervisning tillsammans med arbete utifrån kooperativt lärande där eleverna får arbeta tillsammans i grupper. Resultatet tyder på att elever behöver få samtala för att utveckla sina talspråkliga förmågor och att genom detta kan elevers övriga kunskapsutveckling öka. I resultatet kommer det även fram vad pedagogerna anser som fördelar med ett interaktivt arbetssätt och var utmaningarna kan ligga. Studien visar att lärande i gemenskap med interaktion, miljö och språket är viktiga delar för elevers kunskapsutveckling och kan kopplas till det sociokulturella perspektivet.
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- talspråkliga förmågor
- muntlig interaktion
- kooperativt lärande
- interaktion
- språkutvecklande undervisning
Tiga är silver men tala är guld : En intervjustudie om den talspråkliga förmågans betydelse för elever i årskurs 4-6
Osmanovic, M. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå