Transsexuellas upplevelser av vårdmöten
: En litteraturstudie

  • Rasmus Buhre
  • Frida Wallström

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Bakgrund: I det dagliga vårdarbetet förekommer det allt oftare möten med personer som identifierar sig med motsatt kön än det biologiskt medfödda, det vill säga transsexuella. Genom att titta på deras upplevelser av vårdmöten ville vi skapa en djupare förståelse samt kunskap kring möten med transsexuella. Syfte: Syftet var att beskriva transsexuella personers upplevelser av möten med vårdpersonal. Metod: En litteraturstudie baserad på kvalitativa artiklar. Först söktes artiklar systematiskt som sedan granskades kritiskt. Därefter sammanställdes resultaten från de utvalda studierna för att skapa en djupare förståelse utifrån vårt syfte Resultat: Baserat på åtta artiklar varav fyra var från Kanada, två från USA och två från Storbritannien. Sammanlagt deltog 522 personer i studierna. Upplevelserna som beskrivs i resultatet är otillfredsställande, respektive tillfredsställande möten med vårdpersonal. Upplevelser av otillfredsställande möten framgår genom diskriminering, obehag och bristande kunskap medan de tillfredsställande upplevelserna representerades av bekräftelse, acceptans, respekt, omtanke och stöd. Slutsats: Det framkom tre centrala fynd ur resultatet. Dessa var att tillit är essentiellt för tillfredsställande upplevelser, det var vanligt förekommande med diskriminering samt att det fanns okunskap inom området bland vårdpersonal. Identifiering av fynden kan leda till att vården förändras så att personer som är transsexuella kan känna mer tillfredsställelse i sina upplevelser av vårdmöten.

    Tilldelningsdatum2016-jun-27
    OriginalspråkSvenska
    HandledareSusanne Nilsson (Handledare) & Pernilla Ny (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Sjuksköterskeprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Omvårdnad (30305)

    Nyckelord

    • litteraturstudie
    • möte
    • transsexuella
    • upplevelser
    • vårdpersonal

    Citera det här

    '