Abstract
Denna studie har som syfte att undersöka hur pedagoger i förskolan uppfattar
undervisningsbegreppet. Via våra frågeställningar vill vi vidare ta reda på hur pedagogerna
uppfattar undervisningsbegreppet i förhållande till sitt uppdrag formulerat i läroplanen och
hur de tillämpas i den pedagogiska verksamheten. Vi har valt att genomföra en kvalitativ
forskning med en fenomenografisk ansats då den gör det möjligt för oss att ta del av en
variation olika uppfattningar. Utifrån ett kvalitativt frågeformulär kommer vi att samla in svar
i textform som vi sedan analyserar och tolkar för att kunna urskilja en variation i resultatet.
Vårt forskningsämne kommer att placeras in i ett redan existerande forskningsfält och centralt
för vårt valda ämne är begrepp som samspel och kommunikation och därför tar vi fäste i
utvecklingspedagogiken och Vygotskijs sociokulturella perspektiv. De båda perspektiven
beskriver olika aspekter av utveckling och lärande, vilka är centrala i diskussionen kring
undervisningbegreppet. Resultatet visar att pedagogerna uppfattar undervisning som
målstyrda processer där pedagoger och barn i samspel utvecklar ny kunskap. Vi kan dock
urskilja en variation i det faktiska användandet av begreppet då en grupp pedagoger medvetet
väljer att inte använda sig av eller tala om det. Vår slutsats är att det sker undervisning i
förskolan trots att pedagoger väljer att inte ge uttryck och utrymme för begreppet.
Tilldelningsdatum | 2018-mars-08 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ingela Friberg (Handledare) & Marie Fridberg (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Förskollärarutbildning
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- undervisning
- lek och lärande
- utveckling
- pedagoger
- läroplan och förskola