Undervisning i förskolan
: en kvalitativ studie om pedagogers uppfattning av undervisningsbegreppet

  • Johanna Hörnquist
  • Johanna Hagström

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Denna studie har som syfte att undersöka hur pedagoger i förskolan uppfattar

    undervisningsbegreppet. Via våra frågeställningar vill vi vidare ta reda på hur pedagogerna

    uppfattar undervisningsbegreppet i förhållande till sitt uppdrag formulerat i läroplanen och

    hur de tillämpas i den pedagogiska verksamheten. Vi har valt att genomföra en kvalitativ

    forskning med en fenomenografisk ansats då den gör det möjligt för oss att ta del av en

    variation olika uppfattningar. Utifrån ett kvalitativt frågeformulär kommer vi att samla in svar

    i textform som vi sedan analyserar och tolkar för att kunna urskilja en variation i resultatet.

    Vårt forskningsämne kommer att placeras in i ett redan existerande forskningsfält och centralt

    för vårt valda ämne är begrepp som samspel och kommunikation och därför tar vi fäste i

    utvecklingspedagogiken och Vygotskijs sociokulturella perspektiv. De båda perspektiven

    beskriver olika aspekter av utveckling och lärande, vilka är centrala i diskussionen kring

    undervisningbegreppet. Resultatet visar att pedagogerna uppfattar undervisning som

    målstyrda processer där pedagoger och barn i samspel utvecklar ny kunskap. Vi kan dock

    urskilja en variation i det faktiska användandet av begreppet då en grupp pedagoger medvetet

    väljer att inte använda sig av eller tala om det. Vår slutsats är att det sker undervisning i

    förskolan trots att pedagoger väljer att inte ge uttryck och utrymme för begreppet.

    Tilldelningsdatum2018-mar-08
    OriginalspråkSvenska
    HandledareIngela Friberg (Handledare) & Marie Fridberg (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Förskollärarutbildning

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • undervisning
    • lek och lärande
    • utveckling
    • pedagoger
    • läroplan och förskola

    Citera det här

    '