Abstract
Bakgrund: På fritidshemmet sker det olika aktiviteter. En sak som skiljer sig mellan aktiviteter är i vilken utsträckning de är formella eller informella. I dessa aktiviteter sker det en undervisningssituation som antingen är formell, semiformell eller informell. En meningsfull fritid bygger på barnets egna val, initiativ, intressen och frivillighet men under senaste åren har fritidshemmets verksamhet kommit närmre skolans (Orwehag, 2020). I den här studie har olika fritidshem observerats för att se hur tiden är fördelad mellan formell, semiformell och informell undervisning. Metod: Metoden som valdes var systematiska observationer för att ge oss direkt tillgång till datan som skulle samlas in (Christoffersen & Johannesen, 2015). Resultat: Den totala sammanlagda undervisningstiden visar att 53% är informell undervisning, 26% är semiformell undervisning och 21% är formell undervisning på fritidshemmen som har deltagit i studien. Slutsats: Slutsatserna som kan dras från resultatet är att det skiljer sig tidsmässigt mellan formell, semiformell och informell undervisning. Resultatet visar även att tiden mellan undervisningsformerna skiljer sig från fritidshem till fritidshem, från dag till dag.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Per Davidson (Handledare), Erika Hansson (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: fritidshem
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- fritidshem
- undervisning
- formell
- semiformell
- informell