I denna studie har vi samtalat med elever som inte går på fritidshem för att undersöka vad de har för uppfattning om fritidshemmets verksamhet. Ett barndomssociologiskt perspektiv har legat till grund för att analysera det empiriska materialet som samlats in genom samtalspromenader med semistrukturerade frågor. Genom en tematisk analys framkommer fyra huvudteman; en plats för omsorg, lek och sociala relationer, en möjlighet till rekreation samt fritidshem är annat än skola. I diskussionen problematiseras fritidshemmets roll idag som en tjänst för vårdnadshavare till att i stället ses som en rättighet för eleven. Studiens resultat är i linje med tidigare forskning där den egna leken och tillgång till sociala relationer ligger i fokus hos eleverna. Elever som inte går på fritidshem har uppfattningen att fritidshemmet erbjuder obegränsat med lek och är en plats att träffa sina kompisar. Eleverna berättar att barn går på fritidshem för att vuxna jobbar och att de inte själva kan påverka om de ska få vara i verksamheten eftersom platsen är villkorad vårdnadshavares sysselsättning.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- fritidshem
- barns perspektiv
- samtalspromenad
- sociala relationer
- allmänt fritidshem
- aktörskap
-Undrar varför jag fick sluta bara för jag fick en lillebror?: Samtalspromenader med elever som inte går i fritidshem
Andersson, N. (Författare), Brenkle, E. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå