Abstract
Elevers egna tankar är utgångspunkt och fokus i vår uppsats. Syftet med uppsatsen är att ta
reda på vad elever uttrycker om upplevelser från naturkunskapsundervisning genom
utomhuspedagogik, samt om de har behållning av variation i undervisningen och att delar
av denna sker utomhus. Detta vill vi jämföra med pedagogernas intentioner om de
arbetspass klassen arbetat med. För att få reda på detta har vi genomfört en kvalitativ
studie med hjälp av intervjuer och observation. Intervjuerna är genomförda med 20 elever
och tre pedagoger och observationen är genomförd med dessa elever och pedagoger under
två pass under samma skoldag. Studien är genomförd i en förstaklass, på en skola med
elever från F-9 i södra Skåne, där lärarna i klassen vid tillfället för undersökningen hade ett
samarbete med en naturskola. Vårt huvudresultat är att elever uppskattar de lektioner de
arbetat med utomhus, vilket framkommer av undersökningen. Den grundläggande
intentionen från pedagogerna var att eleverna skulle lära sig att trivas i naturen, vår slutsats
är att denna intention lyckats. Något som också framkommer tydligt är att det behövs
variation i undervisningen då eleverna uppger väldigt olika svar, och olika perspektiv på
vad de lärt sig och kommer ihåg från de olika projekt de arbetat med.
Tilldelningsdatum | 2010-maj-12 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ola Magntorn (Handledare) & Ingrid Lindahl (Examinator) |
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- utomhuspedagogik
- elevers upplevelser