Upplevelser genom utomhuspedagogik
: en studie om vad elever i en förstaklass uttrycker

  • Ulrika Christoffersson
  • Ingela Hardebrant

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Elevers egna tankar är utgångspunkt och fokus i vår uppsats. Syftet med uppsatsen är att ta

    reda på vad elever uttrycker om upplevelser från naturkunskapsundervisning genom

    utomhuspedagogik, samt om de har behållning av variation i undervisningen och att delar

    av denna sker utomhus. Detta vill vi jämföra med pedagogernas intentioner om de

    arbetspass klassen arbetat med. För att få reda på detta har vi genomfört en kvalitativ

    studie med hjälp av intervjuer och observation. Intervjuerna är genomförda med 20 elever

    och tre pedagoger och observationen är genomförd med dessa elever och pedagoger under

    två pass under samma skoldag. Studien är genomförd i en förstaklass, på en skola med

    elever från F-9 i södra Skåne, där lärarna i klassen vid tillfället för undersökningen hade ett

    samarbete med en naturskola. Vårt huvudresultat är att elever uppskattar de lektioner de

    arbetat med utomhus, vilket framkommer av undersökningen. Den grundläggande

    intentionen från pedagogerna var att eleverna skulle lära sig att trivas i naturen, vår slutsats

    är att denna intention lyckats. Något som också framkommer tydligt är att det behövs

    variation i undervisningen då eleverna uppger väldigt olika svar, och olika perspektiv på

    vad de lärt sig och kommer ihåg från de olika projekt de arbetat med.

    Tilldelningsdatum2010-maj-12
    OriginalspråkSvenska
    HandledareOla Magntorn (Handledare) & Ingrid Lindahl (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • utomhuspedagogik
    • elevers upplevelser

    Citera det här

    '