Uteverksamheten – en tolkningsbar möjlighet
: En studie om hur lärare i fritidshem resonerar kring sitt uppdrag utomhus

  • Pontus Jönsson
  • Jimmy Karlsson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Fritidshemmets verksamhet ska bedrivas både inomhus och utomhus och det finns många fördelar med att bedriva utomhusundervisning. Med bakgrund mot detta riktar sig studiens syfte mot hur lärare i fritidshem resonerar kring sitt uppdrag gällande utomhusverksamheten. Frågeställningarna som besvaras är vad är lärare i fritidshems uppfattning av sitt uppdrag gällande utomhusverksamheten samt hur beskriver lärare i fritidshem att de agerar i utomhusverksamheten utifrån sin uppfattning av uppdraget. Studien är en kvalitativ studie som använder semistrukturerade intervjuer på ett subjektivt urval av sex lärare i fritidshem. Studien använder sig av hermeneutik som vetenskaplig teori och för att kunna tolka fram ett resultat används en hermeneutisk tolkningsanalys. Resultatet presenteras i fyra kategorier: Tolkningsbart uppdrag, Stimulerande uteverksamhet, Fokus på hindrande faktorer för uteverksamhet samt Engagemangets påverkan på uteverksamhet. Lärare i fritidshem uppfattar sitt uppdrag som tolkningsbart och använder helst utflykter för att bemöta läroplanen, vilket kan bero på att skolgården betraktas som ostimulerande. Uppdragsbeskrivningen i läroplanen uppfattas innebära många möjligheter men fokus lades i stället på upplevda hinder för att bedriva en önskad verksamhet. Engagemang är en stark bidragande faktor för att bedriva en bra uteverksamhet och bristen på rätt utbildning visar sig framför allt vid planerings- och utvärderingsfasen. Författarna till föreliggande studie föreslår att lärare i fritidshem i större utsträckning fokuserar på möjligheterna i det tolkningsbara uppdraget samt ökar samverkan och engagemang för att kunna utveckla sin uteverksamhet.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledarePatrik Ehrlow (Handledare), Charlotte Tullgren (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • fritidshem
  • lärare i fritidshem
  • utomhusverksamhet
  • uppdrag
  • hermeneutik

Citera det här

'