Utforska förbättrade användarupplevelser för ’completionists’ i ’open-world’-spel

  • Alexander Hoppett

Examensarbete: Kandidatexamen

Abstract

’Open-world’-spel är en populär och växande genre av spel som attraherar ett stort urval av spelare. Completionists är en grupp av spelare i ’open-world’-spel som har en spelstil som går ut på att avklara 100% av innehåll i spel. Användarupplevelsen i ’open-world’-spel är kritiserad av completionists och med lite förståelse om problemet efterfrågas lösningar för att förbättra användarupplevelsen av denna grupp spelare. Denna studie undersöker hur ’open-world’-spel kan utformas i syfte att förbättra användarupplevelsen i spelet för completionist-spelare. För att ta reda på detta undersöktes 6 completionists i en kvalitativ metod med hjälp av strukturerade- och ostrukturerade intervjuer. Resultaten analyserades sedan och avslöjade 3 positiva och 7 negativa aspekter som påverkade informanternas användarupplevelser i störst grad.
Undersökningens slutsats är:
Positiva aspekter som förbättrar användarupplevelsen av completionists: (1) uppdragsvariation; (2) okända/gömda samlarobjekt; (3) variation hos spelar- och världs-anpassning.
Negativa aspekter som försämrar användarupplevelsen av completionists: (4) samlarobjekt som enbart ger pengar/XP/meningslösa belöningar; (5) brist på berättande och mekaniker i uppdrag; (6) Samlarobjekt inte markerade; (7) för många meningslösa samlarobjekt; (8) spelaspekter som begränsar spelarens frihet; (9) Körande och racinguppdrag; (10) Progression inte designat för completionists.
Dessa aspekter kan användas av speldesigners av ’open-world’-spel för att skapa en förbättrad upplevelse för completionists.
Tilldelningsdatum2021
OriginalspråkSvenska
HandledareKerstin Ådahl (Handledare) & Kari Rönkkö (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Digital design

Kurser och ämnen

  • Informatik

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Systemvetenskap, informationssystem och informatik (10202)

Nyckelord

  • completionist
  • användarupplevelse
  • open-world
  • spel
  • motivation
  • emotionellt engagemang
  • beteende

Citera det här

'