Abstract
’Open-world’-spel är en populär och växande genre av spel som attraherar ett stort urval av spelare. Completionists är en grupp av spelare i ’open-world’-spel som har en spelstil som går ut på att avklara 100% av innehåll i spel. Användarupplevelsen i ’open-world’-spel är kritiserad av completionists och med lite förståelse om problemet efterfrågas lösningar för att förbättra användarupplevelsen av denna grupp spelare. Denna studie undersöker hur ’open-world’-spel kan utformas i syfte att förbättra användarupplevelsen i spelet för completionist-spelare. För att ta reda på detta undersöktes 6 completionists i en kvalitativ metod med hjälp av strukturerade- och ostrukturerade intervjuer. Resultaten analyserades sedan och avslöjade 3 positiva och 7 negativa aspekter som påverkade informanternas användarupplevelser i störst grad.Undersökningens slutsats är:
Positiva aspekter som förbättrar användarupplevelsen av completionists: (1) uppdragsvariation; (2) okända/gömda samlarobjekt; (3) variation hos spelar- och världs-anpassning.
Negativa aspekter som försämrar användarupplevelsen av completionists: (4) samlarobjekt som enbart ger pengar/XP/meningslösa belöningar; (5) brist på berättande och mekaniker i uppdrag; (6) Samlarobjekt inte markerade; (7) för många meningslösa samlarobjekt; (8) spelaspekter som begränsar spelarens frihet; (9) Körande och racinguppdrag; (10) Progression inte designat för completionists.
Dessa aspekter kan användas av speldesigners av ’open-world’-spel för att skapa en förbättrad upplevelse för completionists.
Tilldelningsdatum | 2021 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Kerstin Ådahl (Handledare) & Kari Rönkkö (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Digital design
Kurser och ämnen
- Informatik
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Systemvetenskap, informationssystem och informatik (10202)
Nyckelord
- completionist
- användarupplevelse
- open-world
- spel
- motivation
- emotionellt engagemang
- beteende