Syftet med mitt arbete är att undersöka lärares strategier i samband med religiösa positioneringar i ett mångkulturellt klassrum där utmaningar kan förekomma. Utifrån en kvalitativ metod valdes det att även undersöka vilka möjligheter som finns för att bemöta dessa utmaningar i religionsundervisningen. I den här studien valdes det att fokuseras på lärarperspektiv utifrån semistrukturerade intervjuer med religionslärare från olika grundskolor. I dagens klassrum finns det elever med olika bakgrunder och kulturer samt elever med religiösa positioneringar, därav kan religion vara ett känsligt ämne. Hur väljer lärarna att undervisa i ett sådant ämne och samspela med eleverna så att alla känner sig trygga i sin utbildning samt får en livslång lust att lära. Resultatet jag kom fram efter att analyserat utifrån empiriska materialet och det sociokulturella perspektivet är att man inte ska se det mångkulturella klassrummet som en utmaning utan mer som en möjlighet där eleverna får ta del av varandras erfarenheter. Det lägger en vikt på hur undervisningen är planerad utifrån inkludering och samspel mellan eleverna. Men även hur det undervisas om värdegrund för att förhindra kontroversiella frågor i klassrummet.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Ingemar Ottosson (Handledare) & Madeleine Larsson (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Mångkulturell
- interkulturellt lärande
- inkludering
- utmaning
- värdegrund
- kontroversiella frågor
Utmaningar i en mångkulturell religionsundervisning: Lärarstrategier i klassrummet
Chehade, H. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå