Utomhusmatematik - använder sig pedagoger av naturen som en resurs då de undervisar i matematik?

  • Åsa Hjalmarsson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med mitt examensarbete är att undersöka om pedagoger i våra skolor använder sig av naturen som en resurs då de ska undervisa i ämnet matematik. Genom min enkätundersökning ville jag ta reda på om det finns några pedagoger som går ut och har matematik med sina elever. Hur ofta går de i så fall ut? Undersökningen visar att det är få pedagoger som regelbundet undervisar i matematik utomhus. Samtidigt har de flesta pedagoger utmärkta förslag på vilka matematikområden man med fördel kan undervisa i utomhus, t ex geometriska begrepp som area och längd. Att få eleverna att samtidigt vara ute och röra sig var en av orsakerna till varför pedagogerna tyckte att det var bra att undervisa i matematik utomhus. Vädret och de stora barngrupperna var de största orsakerna till varför de inte undervisade i matematik utomhus. Det betyder att fler pedagoger behövs för att skapa möjligheter för eleverna att få gå ut och ha matematikundervisning utomhus.

    Tilldelningsdatum2006-dec-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '