VÅRDA OCH LÄRA
: en studie av sjuksköterskors erfarenheter av omvårdnad och undervisning av personer med svårläkta ben- och fotsår.

  • Elisabeth Ekberg

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    Bakgrunden visade att omvårdnaden av svårläkta ben- och fotsår omfattade en stor del av sjuksköterskornas arbetsuppgifter inom kommunal hemsjukvård. Allt fler vårdtagare med omfattande hälsoproblem och kroniska åkommor finns idag där patientundervisningen blir central i omvårdnaden . Syftet med studien var att belysa sjuksköterskornas erfarenheter av omvårdnad och undervisning av vårdtagare med svårläkta ben- och fotsår. Metoden var en hermeneutisk kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjuer med tematiska frågor och innehållsanalys. Urvalet var strategiskt och omfattade femton sjuksköterskor i sju olika kommuner inom kommunal hemsjukvård i Region Skåne. I resultatet identifierades sju teman och underliggande subteman av sjuksköterskornas erfarenheter. De sju temana var Kunskapsområden för omvårdnad/undervisning, Relationella förutsättningar för omvårdnad/undervisning, Genomförande av omvårdnad/undervisning, Utbildning av närstående, Utbildning av personal, Organisatoriska villkor för omvårdnad/undervisning samt Förbättringsförslag. Slutsats: Sjuksköterskornas erfarenheter av omvårdnad och undervisning av vårdtagare med svårläkta ben- och fotsår var att den grundas i tillit, omsorg, respekt, delaktighet och samarbete som kräver både tid, rum och goda organisatoriska villkor. Sjuksköterskornas erfarenheter av patientundervisning kan tolkas som uttryck för deliberativ pedagogik och leder till att vårdtagarna kan uppleva en känsla av sammanhang (KASAM) i sin situation.

    Tilldelningsdatum2009-nov.-17
    OriginalspråkSvenska
    HandledareGill Croona (Handledare)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Omvårdnad (30305)

    Nyckelord

    • sjuksköterskors erfarenheter
    • omvårdnad
    • patientundervisning
    • svårläkta ben- och fotsår

    Citera det här

    '