Abstract
Studiens syfte är att lyfta fram vårdnadshavares uppfattningar av lärande och hurlärande synliggörs för vårdnadshavare. I sökning efter tidigare forskning kan det
konstateras att området lärande utifrån ett vårdnadshavarperspektiv inte är väl
beforskat. För att få svar på syfte och frågeställningar användes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med sex vårdnadshavare. Den teoretiska utgångspunkten i studien är ett sociokulturellt perspektiv på lärande och en tematisk analysmetod. Utifrån den kvalitativa tematiska analysprocessen som bygger på temakategorier framkom studiens resultat. Resultatet visade på att det lärande som är mest framträdande och mest betydelsefullt för vårdnadshavare är det sociala lärande som sker på fritidshemmet. Vårdnadshavare belyser vikten av fritidshemmet främst genom ett omsorgsuppdrag. Det lärande som sker uppfattas generellt inte vara av primär betydelse, vilket kan vara en anledning till att vårdnadshavare hade svårt att sätt ord på vilket lärande barnen tillgodogjorde sig. En slutsats som kan dras utifrån studiens resultat är att om pedagogerna i fritidshemmet hade varit tydligare med att kommunicera vilket lärande aktiviteterna innehåller hade lärande i fritidshemmets kontext synliggjorts tydligare för vårdnadshavarna.
Tilldelningsdatum | 2023-maj |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Katarina Johansson (Handledare), Hilma Holm (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: fritidshem
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- Vårdnadshavare
- fritidshem
- lärande
- uppfattning
- tematisk analys