Vad det innebär att vara Reggio Emilia inspirerad förskollärare

  • Patricia Ernisa
  • Anna Kartassis

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Denna undersökning vill vi bidra med kunskap om vad det medför att inspireras av Reggio Emilia filosofiska förhållningssätt. Studien undersöks utifrån en kvalitativ metod, där undersökarna intervjuar förskollärare som arbetar på ett par Reggio Emilia inspirerade förskolor. I denna studie utreder undersökarna utifrån ett inifrånperspektiv dels från en teoretisk kontext, där det studeras ett filosofiskt pedagogiskt sammanhang hur Reggio Emilias teoretiska förhållningssätt byggs upp; dels från ett empiriskt induktivt perspektiv, där det tas reda på vad det innebär att vara inspirerad. I denna studie studerar man innebörden av begreppet inspiration i förhållande till Reggio Emilia filosofiska förhållningssätt. I detta finner vi bland annat att: a) Inspirationen föds ur de vardagliga föreställningar som iscensätts inom den pedagogiska verksamheten; b) Inspirationen föds ur förundran och nyfikenhet. 

    Tilldelningsdatum2016-feb.-25
    OriginalspråkSvenska
    HandledareIngrid Lindahl (Handledare) & Sara Lenninger (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • reggio emilia
    • pedagogernas förhållningssätt
    • välkomnande
    • lyssnande
    • pedagogik
    • inspiration

    Citera det här

    '