Vad gör läxan till ett arbetsverktyg för lärande?
: En studie om lärares upplevelser och erfarenheter med läxor

  • Jonathan Thörnqvist
  • Merita Kabashi

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syftet med denna studie är att synliggöra och undersöka lärares olika förhållningssätt till läxor och vad pedagoger gör för avväganden i förhållande till läxans funktion och elevers kunskapsinhämtning. Vi har undersökt vad lärare gör för att stärka elevers lärande med hjälp av läxor ur ett sociokulturellt perspektiv samt lärares inställningar och uppfattningar om läxor. Med utgångspunkt i tidigare forskning om läxor som arbetsverktyg har vi genomfört en intervjustudie med sex lärare för att undersöka deras erfarenheter och åsikter kring hur de utformar, planerar och följer upp läxor i sin undervisning. Utifrån resultatet kan det konkluderas att lärarnas avsikt med läxan är att ge eleverna chansen att träna och repetera det de har lärt sig under lektionerna för att förbättra sina färdigheter och befästa sin kunskap. Eftersom resultaten tyder på att läxor anses uppfylla ett behov inom pedagogisk verksamhet, är det sannolikt att lärare fortsätter att inkludera läxor i undervisningen så länge det finns ett behov. I detta fall är det ytterst viktigt att lärare tar ansvar för att utforma och tillämpa läxor på ett sätt som ger eleverna de bästa möjligheterna att lyckas. Vårt resultat indikerar att lärare har en förståelse för hur läxor kan bedrivas på ett bra sätt men att deras kunskapsutveckling har skett främst genom att prova olika sätt och att reflektera över sin egen undervisning.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareStefan Jacobsson (Handledare), Joachim Liedtke (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: årskurs 4-6

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Formativ bedömning
  • formativ återkoppling
  • sociokulturellt perspektiv
  • motivation
  • utveckling

Citera det här

'