Vad krävs för att stimulera elevers skönlitterära läslust?
: En intervjustudie med lågstadielärare om faktorer och strategier i det läsfrämjande arbetet

  • Tilde Frid

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Bakgrunden till studien består i att barn idag har ett minskat intresse för läsning, vilket kan kopplas till resultaten i läsförståelse som sjunkit i de senaste årens PISA-undersökningar. Läskompetensen lyfts fram som en nyckelkompetens för en framgångsrik skolgång, vilken ger individen förutsättningar för ett aktivt liv i samhället. Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer och strategier lärare uppger som viktiga för att stimulera läslust för skönlitterära böcker hos elever i lågstadiet. Modellen läsandets cirkel samt begreppen inre och yttre förutsättningar från Aidan Chambers (2014) utgjorde den teoretiska utgångspunkten. Metoden som användes för att uppnå syftet var semistrukturella intervjuer med tre lågstadielärare. Resultatet analyserades utifrån metoden tematisk kodning. Resultatet visade att lärarna i hög grad hade en samsyn beträffande läsutvecklande faktorer och strategier, samt en korrelation till tidigare forskning inom ämnet. De mest frekventa faktorer som framhölls som betydelsefulla för att stimulera elevers skönlitterära läslust var läskunnighet, tillgänglighet, samverkan, läsande förebild och stöttning. De mest frekventa strategier som framhölls som betydelsefulla för att stimulera elevers skönlitterära läslust var samtal om läsningens betydelse, boktips, högläsning med boksamtal och nivåanpassning.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareTyra Nilsson (Handledare) & Jonas Asklund (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • läslust
  • läsfrämjande faktorer
  • läsfrämjande strategier
  • stimulerande läsundervisning
  • skönlitteratur
  • lågstadiet

Citera det här

'