Varför är det så många elever som inte uppnår målen i matematik i årskurs 3?

  • Silvia Husar
  • Helena Stenqvist

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Detta examensarbete fokuseras på sambanden i matematikundervisningen och varför många elever inte uppnår målen i matematik. Vi har valt den kvalitativa intervjun och vi har intervjuat tre lärare och två av deras elever. Syftet med detta har varit att dels få en inblick i hur undervisningen ser ut i skolorna och dels hur eleverna upplever ämnet. Vår problemprecisering belyser vad som är viktig att tänka på vid undervisningen i matematik. I litteraturgenomgången belyses olika delar i undervisningen såsom språkets betydelse, motivation, lärarens profession, individualiseringen samt arbetet med matematikboken. I analysen framkommer att samtliga lärare utgår från boken i undervisningen och att eleverna har förståelse för de fyra olika räknesätten. Eleverna visade dock att de hade svårt att koppla matematiken till vardagen vilket vi har lyft i vår diskussion.

    Tilldelningsdatum2010-maj-28
    OriginalspråkSvenska
    HandledareAnn-Charlotte Lindner (Handledare) & Örjan Hansson (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • matematikundervisning
    • matematikspråk
    • matematikbok
    • lärare
    • elever
    • kommunikation

    Citera det här

    '